Två gånger död

Allmänt
Jag och min far har en speciell relation. Håkan, som han heter, är brutalt intresserad av jakt. Håkan har länge funderat på att gå i pension i syfte att kunna jaga och njuta av naturens lugn, men min mor har ständigt avrått honom med motiveringen att han skulle lukta för illa och förfalla utseendemässigt. Utöver det har jag två bröder som tagit efter Håkans brinnande intresse för jakt. I och med den gemensamma kärleken till jakten har mina bröder accepterats av Håkan på ett helt annat vis. De har blivit hans så kallade ''favoritbarn''. För att få samma respons av min far har jag många gånger funderat på att börja jaga och bli mer praktiskt lagd, gällande att kunna röja i skog, inte snubbla på stubbar och dylikt. Varje gång jag har försökt så har jag egentligen inte misslyckats, men det har resulterat i ett ihållande gnäll från min sida över den tråkiga tillvaron i skogen. Liksom jag, har Håkan dåligt tålamod och vägrar umgås med en spydig tonåring som hellre befinner sig på varmare, torrare och äventyrligare platser. Min dryga personlighet i kombination med Håkans bräckliga tålamod har lett till dispyter kring att jag är en ''bratt, fjolla'' och andra nedsättande ord medan jag har kallat Håkan för ''gubbe, skogsidiot och bonde''. Visst är jag medveten om hur ord sårar, men både jag och Håkan kämpar för att alltid ha sista ordet och på så vis är våra val av ord sällan baserade på eftertänksamhet utan snarare impuls. 
 
Vad jag vill komma till är att mina föräldrar är bortresta den här helgen. Håkan bad mig se om huset och jag har, olikt andra ungdomar, inte tänkt anordna några festligheter. Jag har hört och upplevt fester som eskalerat och vill därför inte utsätta mitt hem för liknande utmaningar. Åter till sak så frågade jag Håkan ifall jag tillåts använda vår lerduvekastare och gevär i helgen. Håkan sken upp och bejakade min fråga. När jag gick ut från rummet han satt i hörde jag honom skratta. Jag hade lyckats göra min far lycklig över något så litet. Kanske är jag nu både ett steg närmare att bli ''favoritbarnet'' och jägare. 
 
Richrage-listan:
- KarnELEValstyrelsen
- Johan Heilings närgångenhet 
- Öl
- Bänken
 

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Skrattar så tårarna rinner.